Leden 2006

STP: nejnižší BID, OSPF: nejvyšší priorita

16. ledna 2006 v 13:48 | LR |  Cisco certifikace
...kdo si to má pamatovat :-)
Testy v CCNA jsou plné slovíčkaření, na to příjde asi každý již po absolvování několika kapitolových testů. V rozsahu krátkého testu na konci kapitoly to ještě není problém. Horší to je u závěrečného teoretického testu. Navíc se začínjí množit nepříjemné nekonzistence v různých vybíracích postupech. Jednou je to podle nejnižší prioroty, podruhé podle nejvyšší.
  • Při směrování se vybírá cesta s nejnižší metrikou (tohle považuji za logické)
  • Pokud běží na routeru více směrovacích protokolů, tak má přednost ten s nejnižší administrativní vzdáleností.
  • V OSPF při volbě Designated Routeru (DR) a Backup Designated Routeru (BDR) se vybírá router s nejvyšší prioritou (defaultní hodnota priority je 1) v rámci segmentu. Pokud mají všechna rozhraní v rámci segmentu stejnou prioritu, tak se vybírá podle Router ID. Router ID je rovno nejvyšší IP adrese loopback rozhraní. Pouze v případě, kdy není definován loopback, tak je Router ID rovno nejvyšší IP adrese na rozhraní routeru.
  • Při výběru rootbridge v STP (Spanning-Tree Protocol) se vybírá podle nejnižšího BID. BID se skládá z 16 bitů priority (defaultně je priorita 32768, tj. 2^15) a 48 bitů MAC adresy switche. V defaultním nastavení tedy rozhoduje nižší MAC.
  • Nastavení priority v STP nebo OSPF na nulu zcela vyřazuje switch/router z výběru!

Docela vyhovující seznam zapamatování hodných faktů je na http://www.nikmakris.com/cisco_brain_dump.asp

Nejlepší a nejhorší technické projekty pro rok 2006 podle IEEE Spectrum

13. ledna 2006 v 7:40 | LR
V lednovém čísle IEEE Spectrum byl uveřejněn seznam pěti výborných a pěti špatných projektů.
Mezi významné projekty, které mají budoucnost, patří podle redakce:
Neslavný konec je prorokován pro:
Doplněním je ještě sedm projektů (antispamový DomainKey Identified Email, program pro podporu výzkumu a vývoje v EU - ITEA2, notebook s výdrží akumulátoru 8-12 hodin, senzor otisku prstu aktivující klíčenku s RFID, Broadband over Power Lines, optická sběrnice, procesor s 50 gigaflops vyzářující jen 25 W), o kterých mají rozhodnout čtenáři, jestli budou dobré a nebo propadnou.

IEEE Standards in Education

11. ledna 2006 v 22:01 | LR
IEEE spouští internetový portál věnovaný podpoře výuky o standardech. Projekt se nachází na adrese www.ieee.org/standardseducation a je zatím v testovací fázi. Obsah je rozdělen na části o historii a důvodech vzniku standardů, implementaci a slovníček pojmů. Text se orientuje především na proces vzniku standardů. Materiál obahuje velké množství tématických obrázků, které jsou občas vystřídány flashovou animací doplněnou hlasovým komentářem. Celé je to dělané spíše pro krásu a upoutání než pro poskytnutí detailních informací.

V porovnání s kurzy od Cisca to není nic převratného, například mi vadí, když si nemůžu pozastavit flashovou animaci. Na konci kapitoly v tutoriálech jsou doplňovací testy na ověření znalostí. Drobným detailem je absence zobrazení mnou zvolených odpovědí - zobrazují se totiž jen ty správné. V sekci Tutorials se mi líbí zobrazení sloupečku "Practice Tips" a "Applied Example", tam jsou snad i zajímavější informace než v hlavním textu.

Cílovou skupinou jsou studenti nižších ročníků vysokých škol, takže nečekejte příliš odborný materiál.

ČWUT - wiki o ČVUT

1. ledna 2006 v 23:39 | LR |  Život na FELu
V prosinci jsem toho do blogu moc nenapsal, jedním z důvodů (samozřejmě až po škole :-)) byla příprava spuštění MediaWiki na ČVUT a s tím spojená změna vzhledu serveru Student. První impuls k zahájení tohoto projektu přišel od Josefa (t.č. v Japonsku) během prázdnin. Instalace MediaWiki proběhla bez problémů, vytvořil jsem několik zkušebních stránek a dál byl až do listopadu klid. Čekali jsme na nové logo, jakožto jednotící prvek Studenta, ČWUT a časopisu Středník.

Pak se začal neúprosně blížit původně plánovaný termín spuštění (první týden v prosinci - 3. výročí existence serveru Student). Wiki chyběly dvě zásadní věci: nový design a obsah. Student byl na tom na první pohled lépe, chyběla mu jen předělávka vzhledu. Při podrobnějším prozkoumání je však změna designu v systému phpRS, na kterém Student běží, horší práce než vše okolo MediaWiki. Samozřejmě jsme to všechno nestíhali a navíc jsem dával přednost škole a tak to skoro celé udělal Josef sám. Za to si zaslouží velký obdiv.

Poslední víkend před Vánoci mohla být celá sláva spuštěna. Největším překvapením byl první komentář k novému vzhledu serveru obsahující slova chvály - nikdo si totiž nedělal zbytečné iluze o tom, že by takto razantní změna byla mezi čtenáři vítána. Pak již šlo vše podle předpokládaného scénáře. Ozvalo se poměrně hodně nespokojených čtenářů. Někomu se nelíbí logo, jiný nemá rád barvy... Naštěstí se objevilo i dostatečné množství konstruktivní kritiky, kterou se budeme snažit použít k dalšímu zlepšení.

Komentáře k ČWUT se týkaly především názvu, ozval se i pesimista pochybující nad tím, jestli se najde na ČVUT dost dobrovolníků, kteří by se starali o aktuálnost obsahu. V tomto ohledu jsme se snažili podpořit zájem soutěží o trička. Zatím jsem s růstem obsahu spokojen, ačkoliv jsem nečekal, že několik málo lidí bude generovat velké množství kvalitního obsahu. Myslel jsem si, že budou převládat drobné editace od většího množství uživatelů. Jsem docela zvědavý, jestli se tento trend změní, až spustíme masovější propagaci ČWUT. Zatím jsme propagaci omezili na odkazy na serveru Student. Dál jsem si udělal drobný experiment. Poslal jsem zprávu na Bubenečské newsy, kde jsem vložil dva odkazy. První vedl na hlavní stránku a druhý na článek o klubu na Bubenečské koleji. Podle statistik lze odhadnout počet unikátních návštěv přes druhý link na 50 za prvních 5 dní.

Doufám, že se ČWUT bude rozvíjet ke spokojenosti všech a že do půl roku budeme mít větší počet článků než mají na MFF UK :-)