Listopad 2005

IP Routing Interactive Construction Kit z projektu RAD University

30. listopadu 2005 v 23:14 | LR |  Podobné projekty
Java applet umožňující naklikat si síť se směrovači a definovat statické směrování. Po vytvoření sítě si přidáte paket u kterého nastavíte zdrojovou a cílovou IP adresu. Paket odešlete a pokud jste správně nastavili směrovací tabulky, tak paket dorazí do cíle.
Web: http://www2.rad.com/networks/2005/ipkit/main.htm
Kladně hodnotím:
- můžete zvolit jednu ze tří předdefinovaných topologií. Díky tomu vidíte zajímavý výsledek aniž byste museli nastavovat směrovací tabulky a klikat jak diví.
- detailní návod s obrázky přímo na stránce s appletem
Nevýhody:
- neumožňuje uložení stavu (to vychází z principu Java appletů)

Simulace Bellman-Fordova algoritmu

14. listopadu 2005 v 20:57 | LR |  Podobné projekty
Směrovací protokol RIP (Routing Information Protocol) je založen na Bellman-Fordově algoritmu pro hledání nejkratší cesty v grafu. Detailní popis lze najít třeba na wikipedii.
Ukázková simulace fungování Bellman-Fordova algoritmu je uvedena na webové stránce http://www.laynetworks.com/Simulation of Bellman Algorithm.htm. Pokud si to nechcete sami kompilovat z nabízených zdrojových kódů, tak přidávám link na java applet. V appletu máte možnost si vytvořit vlastní orientovaný graf a přiřadit hranám různé ohodnocení (to se nastavuje pomocí pohyblivých šipek). Bohužel jste omezeni maximálním počtem sedmi uzlů a to hlavně kvůli výpisu tabulky s nejkratšími cestami. Ovládání je jednoduché, obzvláště se mi líbí připravené scénáře s popisem. Mimochodem textový popis v rámečku nad plochou odpovídá skutečnosti i v případě, že si vytvoříte vlastní graf.

Úvodní fáze tvorby semestrálky

10. listopadu 2005 v 16:55 | LR |  Semestrálka
Podtitulek: pořád to nic neumí, ale už to alespoň hezky vypadá :-)
Na začátku týdne jsem si říkal, že bych se už měl ozvat svému vedoucímu semestrální práce a poslat mu svůj výtvor. Program na simulaci směrovacích protokolů ještě sice nic nesimuluje, ale už umí "kreslit" směrovače a propojovat je. Přidal jsem hodně primitivní ukládání a načítání souboru. Hlavní vychytávkou je nápověda - a ta také způsobila, že jsem skoro dva večery zuřil u Eclipse (vývojové prostředí je v tom ale samozřejmě nevině). Problém byl v tom, že JavaHelp je distribuován jako JAR a ten potřebuji distribuovat s mojí aplikací. Bohužel jsem zatím nepřišel na to, jak přidat JAR s knihovnou do JAR souboru s mojí aplikací. Pod J2ME s tím nikdy nebyl problém, ale to jsem to řešil v Antu. V Eclipse musím upravovat Manifest a JavaHelp přikládat jako samostatný soubor...
Download aplikace.

Filmeček Warriors of the Net

10. listopadu 2005 v 16:29 | LR |  Zábava
Skupinka nadšenců ze Švédska vytvořila krátký výukový film, no řekněme spíše animaci, zobrazující základní principy fungování internetu na příkladu cesty jednoho paketu sítí.
Pro nekomerční použití si můžete stáhnout celý film na webu http://www.warriorsofthe.net.

The Clack Router - prohlédněte si vnitřnosti routeru v reálném provozu

4. listopadu 2005 v 7:41 | LR |  Podobné projekty
Z webu si spustíte Java aplet s grafickým rozhraním zobrazujícím vnitřní schéma směrovače připojeného k internetu. Je to model, který vám umožňuje vidět odezvu routeru na reálný datový tok, který generujete vy z vašeho počítače. Můžete experimentovat s nastavením jednotlivých komponent modelu a to s okamžitou odezvou (v ukázce je přidání zpoždění na výstup a vliv na zaplnění fronty).
Bohužel, poslední dobou mi nejde program spustit, používá ho moc lidí :-(

Směrování v telefonní síti

3. listopadu 2005 v 17:23 | LR |  Život na FELu
Dnes jsem měl tu možnost poslouchat výklad týkající se směrování v telefonních sítí mezi veřejnými ústřednami. Byla to hodinu a čtvrt trvající přednáška od pana Trollera, mimochodem asi nejlepšího přednášejícího na katedře telekomunikací na FEL ČVUT. Odnesl jsem si z toho spíše laický dojem: směrovací mechanismy uvnitř ústředny (demonstrováno na EWSD) jsou dosti složité, stejné věci lze dělat různě a s použitím takových triků, jako je například několikanásobný průchod směrovací procedurou, kdy na konci každého průchodu se přepíší údaje, podle kterých se směruje. Udržet si v tom pořádek musí být hodně náročné. Na druhou stranu se s tím dají dělat docela psí kusy.